lauantai 12. lokakuuta 2019

Termostaatin korjaus

Syyshuoltoa tehdessä huomasin, että termostaatti oli hajonnut ja koneen ilmaohjaimet olivat kokoajan auki asennossa. 2013 vuonna ostettu uustuotanto termostaatti oli vetäissyt viimeisen henkäyksen jossain vaiheessa kesällä. Haitariosasta en löytänyt murtumia joten heräsi epäilys, että olisiko tuo vain pettänyt jostain juotoksistaan. Ei kehtaisi taas tilata Jenkkilästä uutta 140 euron type 4 koneen termostaattia. Tässähän olisi oiva paikka opetella termarin korjaus.

Kaasupoltin kouraan ja termostaatti palasiksi.


Puhdistus ja tarkastus osille. Samalla rassasin vaijeripäästä täyttöreiän auki. Juotin tötterön takaisin kasaan. Isopropyylialkoholi passaisi lukemani perusteella nesteeksi termarin sisälle.


Muutama millilitra täyttöreiästä sisään ja puristus kasaan.


Täyttöreikä tinalla umpeen ja koeponnistus keittokattilassa. Tuntuisi olevan tiivis ja laajenee lämmetessään lähes oikeilla lukemilla ja painuu kasaan jäähtyessään.

Ruuvasin termarin takaisin koneen kylkeen ja kasassa olessaan mittakin on ihan Bentleyn manuaalin mukaisissa lukemissa eli noin 35mm. Hyvä hyvä, katsotaan kauanko taas kestää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti