maanantai 4. kesäkuuta 2018

Taas jarru jumissa...

Eilen illalla kurvattiin 9-tien Grillille kuukausi miittiin.


Menomatka tuntui hieman takkuiselta ja arvelin että kärry siellä vain perässä painaa. Noh, autosta kun hyppäsin ulos, niin jarrukengän hajuhan se leijali taas ilmassa. Voihan p. Kuskin puolen rumpu oli niin kuuma ettei kättä kärsinyt päällä pitää. On se kumma, koko toukokuun olen ajellut ilman mitään ongelmia. 

Hissukseen ajeltiin illalla kotia ja perä ilmaan. 


Rengas pyöri just ja just kun käsin käänteli. Rumpu ei irronnut vaikka kehin kenkiäkin kauemmaksi. Piti odotella että jäähtyy ja sitten sain nitkuteltua rummun pois. 

Siellähän se taas käsijarrun välitanko oli umpijumissa kenkien välissä. Etummainen kenkä ei ottanut edes jarrusylinteriin kiinni kun tanko vänkäsi sitä niin reilusti eteenpäin. Käsijarrun vipu pääsi liikkumaan ihan vapaasti eli käsijarruvaijeri ei jumittanut missään vaiheessa. Tanko jäi jotenkin nalkkiin takimmaista kenkää vasten.


Keväällä oli onneksi tullut tilattua hyllyyn odottamaan uudet välitangot. Tangoissa oli pieniä mittaeroja hahlojen syvyydessä ja leveydessä. Tässä taisi samalla paljastua että tuo kuskinpuolen välitanko on ollut kokoajan väärinpäinkin. Uuden tangon sai asennettua vain yksinpäin, eli pidempi päädyn syvennys käsijarruvivun päähän ja lyhempi etummaisen kengän suuntaan. Vanhan, bussin mukana aikoinaan tulleen tangon pystyi heittämään kummin päin tahansa ja näköjään toisin päin asennettuna saattoi jäädä jumiin kenkien väliin. 


Vaihdoin samantien kummallekkin puolelle uudet välitangot ja nyt on sitä myöten kaikki palaset vaihdettu. Saa nähdä josko nyt toimisi...

Hydraulinostajien kanssa olen oppinut elämään. Jos bussi seisoo useamman päivän, niin joskus saattaa hetken joku nostaja lätkyttää. Jos on oikein pahasti nostaja päässyt tyhjentymään, niin reilun kilometrin kun antaa mennä kierroksilla, niin lätkytys loppuu.

Ainut "vika" tällä hetkellä on joku ärsyttävä resonointi. Tyhjäkäynnillä kuuluu välillä kolina kun jotkut osat kolisevat yhteen, kun kone heilahtelee. Pitäisi varmaan nostaa auto pukkien päälle jotta pääsisi ravistelemaan alakautta. Jossain on joku pelti tai joku muu osa löysällä ja liian lähellä jotain. Koneesta ääni ei kuulu, sen verran on tullut stetoskoopilla sitä kierrettyä eikä tuo kolahtelu runkoonkaan saakka välity. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti