torstai 18. toukokuuta 2017

Bussissa leima ja tekniikka päivityksiä

Viime viikolla sain bussiin uuden 123 jakajan ja puolan. Kiva päivitys mutta ei näistä ollut iloa korkeisiin HC arvoihin tyhjäkäynnillä. Korkeat HC arvot eivät siis johtuneet sytkäongelmista.


Lauantaina ruuvattiin muutama tunti kaasareita ja sytkää päästömittarin kanssa. Lopulta saatiin pihalle lappunen millä katsastus saatiin läpi eli nyt on ajoaikaa taas pari kesää. Vanhoista kaasareista paljastui useampikin vikapaikka mistä ei kierroksilla ollut haittaa mutta tyhjäkäynnillä kone kävi käytännössä vain 3-4 sylintereillä. Lisäksi 1 ja 4 sylinterien venttiilit olivat liian piukalla talven säädön jäljiltä ja oikeanpuolen pakosarja vuotaa lätkytti ihan tosissaan, moniongelmainen on hän.

Oikeanpuolen solenoidi oikkuili ja väljä läppäakseli päästi ilmaa niin reilusti, että kaasaria täytyi ruuvata todella rikkaalle jotta 1-2 sylinterit ylipäätään kävivät. Vasemmanpuolen kaasarista paljastui viallinen tyhjäkäynnin kylmäkäynnistys rikastin palikka. Tuo sähköllä ohjattava kikkare rikasti reilusti 3-4 sylinterin puolta kokoajan, oli kone sitten kylmä tai kuuma. Myös vasemmanpuolen läppäakseli alkoi olla tiensä päässä. 

Räjäytin kaasarit palasiksi ja useammasta eri yksilöstä keräilin käyttökelposia osia. Lopulta sain kaasarit kuntoon. Tai no, kuntoon ja kuntoon, läppäakselit olivat edelleen väljät.


Tässä vaiheessa alkoi olla mitta täynnä vanhojen romujen kanssa. Akselit kaipaisivat holkituksen ja senkin jälkeen olisi epävarmaa tulisiko näistä oikeasti hyvät. Laitoin kaasarit hyllyyn ja tilasin alkuviikosta tehdasuudet Brosolit. Pari päivää odottelua ja tänään paketti saapui ovelle. 


Teoriassa näiden piti olla pulttaa kiinni ja aja mallia mutta eihän se ihan niin mennyt. Näissä ei ole tyhjäkäyntipiiriä kuten vanhoissa Solexeissa joten poistin konehuoneesta tyhjäkäyntipiirin putket ja jätin vain imusarjojen välille balansointi putken. Cut-off solenoideja ei uusissa Brosoleissa ole joten johtosarjaan jäi vain ryypyn piuhat. 

Kaasuvivuston kiinnikkeiden reiät rungoista löytyi mutta alemmassa reiässä ei ollut kierteitä. Väänsin puuttuvat kierteet. Seuraavaksi tajusin, että näissä ei ole palautusjousille paikkoja. Kikkailin nyt kuvanmukaiset palautusjouset, käyttäen vanhoista kaasareista sähköryypyn kiinnitys rinkulaa ja vivustoon porasin reiän jouselle. Lisäsin yhden palautusjousen myös kaasareiden väliseen vivustoon.


Alunperin meinasin käyttää vanhojen Solexien vipuja mutta eihän ne näihin passanneet. Brosolien vivuston kiinnityspisteet ovat hieman syvemmällä ja alempana kuin alkuperäisten Solexien joten kaasuvivuston kanssa joutui painimaan. Aika jouhevasti sen sain jo toimimaan mutta pitää seurailla mitä kuulanivelet tykkäävät kun ovat hieman sivussa alkuperäisestä linjastaan. Tyhjäkäynti asettuu nyt 1000rpm paikkeille ja alemmas ei kaasareiden säätöjä käyttäen pääse, sen verran vivusto vielä ahdistaa.

Vanhoja kaasareita purkaessa kohokammioista löytyy pikkuisen töhnää joten lisäsin suodattimet kummankin kaasarin eteen. Tällainen asennus näistä sitten lopulta tuli.


Nyt kaasarit tottelevat säätöjä heti kun seosruuveihin koskee eli väljien läppäakselien aiheuttamat ongelmat ovat historiaa. Veivasin alustavat säädöt ja synkkasin kaasarit. Säätörumban aikana ei tarvinnut kertaakaan koskea kaasupolkimeen, kun konetta kuumana käynnisti. Riitti kun avoimesta ikkunasta vain käänsi vähän virta-avainta. Jokohan ne kuumakäynnistysongelmatkin poistuisivat takavasemmalle...

Kone tuntuu toimivan ajossa OK, kelaa vauhdin helposti reiluun sataseen ja siellä pysyy pintakaasulla. Nyt täytyy heittää joku pidempi lenkki ja tutkailla miltä tulpat näyttävät ja mihin kulutus asettuu. Päästölappusen meinasin vielä käydä ottamassa pihalle, niin näkee oliko näillä muutoksilla mitään vaikutusta tyhjäkäynnin HC arvoihin.

Koeajolenkin jälkeen simuloin "tankilla käyntiä". Eli lämmin kone sammuksiin muutamaksi minuutiksi ja sitten kokeillaan käyntiin. Sehän lähti melkein heti! Aiemmin sai veivata ihan tosissaan, pidemmän tovin kaasupohjassa ennenkuin vaivalloisesti alkoi pyörimään. Eli vanhat kaasarit taisivat sittenkin tulvia imusarjaan, kun koneen kuumana sammutti. 


Huomenna tsekataan vielä miten ryypyt toimii kylmäkäynnistyksessä ja sitten kovaa ajoa!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti