keskiviikko 15. heinäkuuta 2015

Testilenkki

Tulipa heitettyä pikkuinen kannentestaus lenkki, Jyväskylä - Korpilahti - Kaustinen - Toholampi - Ylivieska - Kannus - Jyväskylä. Noin 790km pyörähti mittariin kilometrejä. Koko orkesteri kyydissä eli viiden hengen matkatavarat lisäpainona.

Kone toimii hienosti, lisäpainoa ei ajossa huomannut. Bussi jolkottelee nätisti pintakaasulla 80km/h matkanopeutta eikä hyydy ylämäissäkään. Kahdeksankympin vauhti tuntuu mukavimmalta eikä tarvitse huudattaa. Vakiota pienemmät renkaat ja vähän turhan tiuha perävälitys hiukan hidastavat, menohaluja vehkeellä kyllä olisi ;)

Öljynlämmöt nousevat tikkumittarin mukaan edelleen vajaaseen 120 asteeseen kun maantiellä päästää matkanopeutta menemään täydessä lastissa. Aivan sama onko ulkona 10 vaiko 25 astetta lämmintä, motarinopeudessa lämmöt pysyvät aina tuossa. Sitten kun vauhtia hiljentää taajamissa, niin öljynlämmöt tippuvat jotain 5-10 astetta. Päätin olla stressaamatta lämmöistä ja nyt annetaan vain mennä, kaiken pitäisi koneessa olla kunnossa.

Isommat pääsuuttimet tuli myös koeponnistettua. Polttoaineen kulutuksessa en havainnut olleellista eroa. Menomatkalla karkea arvio oli 11L/100km ja paluumatkalla 9L/100km eli aivan samoja lukuja kuin 135 suuttimilla ja 98E:llä ajaessa. 140:n suuttimilla kone tuntuu pelaavan E10:llä nätisti, joten näillä mennään ainakin loppukesä. Tyhjäkäyntiin en ole vieläkään tyytyväinen mutta paremmaksi se ei näillä vanhoilla Solexeilla taida muuttua vaikka kuinka säätäisin.

Kattoluukku on ihan huippu juttu. Onneksi en hitsannut sen reikää umpeen. Viilentää kabiinin mukavasti auringonpaisteellakin, keulan raitisilmaräppänä ja kattoluukku auki kun työntää menemään, niin kuski ja kyytiläiset pysyvät cooleina :)

 

3 kommenttia:

  1. Viititkö ottaa vähän kuvaa että millanen sulla on kattoluukku ja kuinka paljon se aukee? heräs kiinnostus että pitäsköhä omaan rakentaa samanlainen.

    VastaaPoista
  2. Nyt ei ole kuvaa erikseen, jossain tuolla projektin alkupään kuvissa luukun reikä ja luukkukin näkyy. Kyseessä on ihan normi 80-luvun jälkiasennuskattoluukku mikä nousee takareunastaan ylös. Tämä on Skyport merkkinen mutta samantyyppinen kuin ne "klassiset" Finlandia 2000 luukut, niin laadultaan kuin ulkoasultaakin ;)

    VastaaPoista
  3. Löytyihän se kuva haulla. Tuon päivityksen lopusta löytyy kuva katolta http://dasbussi.blogspot.fi/2014/07/verhoilu-jatkuu.html

    VastaaPoista