torstai 25. kesäkuuta 2015

Rallatuksen syy löytyi!

Eihän tuo edellinen korjausyritys onnistunut. Rallatus palasi seuraavana päivänä takaisin. Tässä vaiheessa oli vielä vaihtamatta nelosen nostaja ja pakovippa. Uusi nostaja oli jo hyllyssä mutta pakovippaa joutui metsästämään ihan tosissaan. Lopulta yksi löytyi jenkkilästä ja sen saapumista odoteltiin toista viikkoa.

Kasasin venttiilikoneiston, 5 minuuttia käyttöä ja rallatus ilmestyi taas. Oheisessa linkissä rallatus kuunneltavassa muodossa.

http://www.youtube.com/watch?v=9wO4Q2yBTQg

Ties kuinka monetta kertaa venttiilikoneisto palasiksi ja tällä kertaa nappasin nelosen imuventtiilin jousen irti. Sieltähän se rallatuksen syy lopultakin löytyi! Nelosen imuvenan ohjuri oli irti kannesta ja rallatteli menemään aina välillä venttiilin mukana.

Pari mukia kahvia meni tuumaillessa. Koko koneen irroittaminen ei houkutellut yhtään. Sitten otin ja päätin kokeilla kannen irroitusta kone paikoillaan. Sehän onnistuikin ihan hienosti! Samat rojut olisi pitänyt purkaa koneen irroituksenkin jälkeen pois kannen ympäriltä mutta nyt säästyi kaikelta muulta purkamiselta ja koneen liikuttelulta.

Vajaa pari tuntia ja kansi oli pöydällä ihmeteltävänä.

Huomenna kansipajalle...

Tässä välissä, osia odotellessa, käytin jarrupalat edestä irti. Jarrut vinkuivat aina silloin tällöin. Kasausvaiheessa olin jättänyt rasvan pois palojen ja sylinterin välistä mikä kostautui vinkumisena. Nyt on rasvat välissä ja vinkuminen on historiaa.

Kuluneella viikolla kävin hakemassa ensi talveksi vähän askarreltavaa. Projektikuntoinen 2L type 4 kone ja kuudella kylkiluulla varustettu 2 litraisen vaihteisto ;) Tuosta askista löytyy vähän pidemmät välitykset, vaihtuu bussin alle sitten kun kyllästyn tuohon autossa nyt olevaan tiuhaan 1600:sen laatikkoon. Koneen meinasin käydä täysin läpi, nähtävästi yksi varakone on aina hyvä olla hyllyssä odottamassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti