keskiviikko 20. toukokuuta 2015

Rallatusta koneesta...

Pitkäänhän sitä selvittiin ilman ongelmia. Kuskinpuolen venttiilikoneiston ääntelyä kuuntelin stetoskoopin kanssa ja päädyin aukaisemaan venttiilikopan. Nyt huomasin, että suojaputkien "jousilanka" oli tullut asennettua väärin. Lanka oli alareunasta putkien sisällä eikä putken alareunaa vasten, kuvassa punaiset nuolet. Olin sitten tulkinnut asennusoppaan tekstin väärin ja lanka oli aikoinaan konetta purettaessakin näin, luotin alkuperäiseen asennukseen. Ei olisi pitänyt luottaa. Yksi työntötanko osui lankaan ja piti rallatusta.

Korjasin vian ja ajelin päivän mutta illalla rallatus ilmestyi taas mutta tällä kertaa vain kaasua höllätessä. Koppa auki ja tällä kertaa lanka oli lopsahtanut irti vihreän nuolen kohdasta.

Koppa kiinni mutta edelleen kuului virhenuotti tuolta suunnalta kaasua höllätessä. Seuraavaksi purin koko nelosen venttiilikoneiston ja sieltä löytyi päästään vähän länässä oleva työntötanko. Muistan konetta kasatessa tarkastaneeni tangot mutta silmä ei silloin ollut tarpeeksi harjaantunut. Noh, nyt on harjoitusta saatu kantapään kautta.

Nippu tönäreitä lähti hankintaan ja tätä kirjoitellessa osia odotellaan saapuvaksi, hetkenä minä hyvänsä. Bussi on siis toistaiseksi telakalla...

Se hyvä puoli tässä kaikessa on ollut, että harjoittelu on tuottanut tulosta. Alussa venttiilien säätö tuntui moottoripukissakin työläältä. Seuraavassa vaiheessa nostin bussin perän aina ylös, että pääsin venttiilikoneistoon käsiksi. Nyt bussi seisoo omilla pyörillään ja säätö, yms. toimenpiteet onnistuu hetkessä ilman mitään kikkailuja bussin vieressä maaten.

Bussin mukana tullut "viriviri" pakoputki ei miellyttänyt. Liian äänekäs ja viime reissulla raapi maata pariin otteeseen, se oli viimeinen naula arkkuun. Eilen tontille saapui orggis takapönttö asennustarpeineen.

"Top Quality German" laatua. Paikoilleen ruuvatessa alkoi sitten öljyntäyttöputken ja lohkon välistä valua moottoriöljyä lattialle, priceless! Tuo öljyntäyttöputken syvennys oli sitten reilu 30mm väärässä kohtaa ja pönttö painoi öljyntäyttöputkea, mistä aiheutui vuoto. Pönttö irti ja paikkaamaan vuotoa. Vuodon paikkauksen jälkeen paransin pöntön laatua kahden kilon lekalla ;) Nyt mahtui pönttö hyvin paikoilleen, eikä mikään ylimääräinen osa jäänyt puristuksiin.

Ennen ja jälkeen. On tuo nyt huomattavasti paremman näköinen, eikä pitäisi enää raapia maata töyssyissä!

Vielä kun saisi venttiilikoneiston kuntoon, niin pääsisi ihmettelemään uutta äänimaailmaa.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti