perjantai 28. marraskuuta 2014

Kampura kasaan

Pieni perjantai-päivitys. Koneen kasaus alkoi hiljakseen edistyä. Puolessa viikkoa keittelin rattaita öljyssä, lopsautin #3 laakerin paikoilleen ja perään keitetyt rattaat ja muut hilppeet. Fysiikka on hieno keksintö, lämpölaajeneminen rulez! Ei mitään ongelmia rattaiden paikoilleen laittamisessa ja tätä vaihetta kun jännitin kaiken lukemani perusteella.
Draivi kun oli päällä, niin korjasin konehuoneen luukun samoilla vauhdeilla. Katkenneen saranatapin sain jyrsittyä nätisti irti ja hitsasin uuden paikoilleen. Jätin muistoksi tuon keltapassivoiduksi ;) Pintapuolelle ei tarvinnut onneksi maalaushommia tehdä.
Luukku istui edelleen yhtä tyylikkäästi kuin ennen saranan katkeamistakin. Nyt ruuvasin rekisterikilven valon paikoilleen. Pieni takaisku muutettiin jälleen askeleeksi eteenpäin.
Tänään kasasin kampuran veiveineen valmiiksi. Lohkonpuolikkaat tuli viikolla pestyä ja putsailtua vielä kertaalleen ja ruuvasin vasemman puolikkaan pukkiin kiinni. Lohkon pultteihin tuli uudet värinänvaimentajat, alkuperäiset kun murenivat käsiin purkuvaiheessa.
Sitten homma tyssäsi siihen, kun tajusin, että mulla oli käsissä nokka, ratas ja aivan liian isot pultit nokkarattaan kiinnitykseen. Ei mahtunut nokka pyörimään öljypumpun kanssa :( Mistään lähistöltä ei sopivalla kannalla varustettuja pultteja löytynyt joten uudet pultit lähtivät tilaukseen. Toissaviikolla rojuja kun tilailin, niin silloin nettikauppa suositteli näitä pultteja. Tänään näitä samaisia pultteja ei kaupassa enää suositeltukkaan, vaan tilalle oli tullut uusi setti puhtaasti type 4 nokka-asennuksia varten...

Pulttien metsästysreissulla sekosin liikennevaloissa Nivan vaihdekeppien kanssa, kun vilkaisin taustapeiliin. Siellähän olla möllötti perässä pallokeula peräkärryineen, vehje kurvaili matkan verran perässä kunnes lopulta kääntyi motarilta sivutielle ;) Ehkä minäkin vielä joskus...

2 kommenttia:

  1. Tuo rattaan keittäminen oli itselle uutta, aina tullut toholla lämmiteltyä noita. Ens kerralla kokeilen keittelyä. Pitikö kiehauttaa? :)

    VastaaPoista
  2. Ruokaöljyllä on helppoa eikä tartte leikkiä tallissa tulen kanssa. Menee kuin itsestään rattaat paikoilleen. Johonkin 150 asteeseen lämmitän öljyn rattaineen keittiössä ja sitten kattilan kanssa talliin ;)

    VastaaPoista