torstai 1. toukokuuta 2014

Akseliremppaa

Tarkoitus oli tällä viikolla räjäyttää moottori ja vaihteisto palasiksi mutta en päässyt lähellekkään niitä. Viikonloppuna sain yhden 15 vuotisen "ikuisuusprojektin" päätökseen ja hyväksytysti museoleimaan, joten pari päivää vierähti lähinnä hölmistyneissä tunnelmissa. Pussihousutunnelmista toivuttuani könysin takaisin bussin ääreen. Tunkkasin bussin pukkien päälle ja otin akselistot käsittelyyn.

Tiistai ja keskiviikko ilta vierähti piukassa olevia pultteja aukoen. Yksi takanavan pulteista paukahti poikki ja suostui irtoamaan lopulta pitkällisen väsytystaistelun jälkeen. Matkan varrella tuli hajotettua yksi ruuvipenkkikin.

Etuakselisto osoittautui odotettua huonommaksi yksilöksi. Ulkopuoli oli räitty täyteen paikkoja, joten runkopalkkeja vasten olevan puolen odotin olevan hieman reikäinen. Noh, olihan siellä reikä, koko piilossa olevan osan kokoinen! Etuakseli menee siis kokonaan vaihtoon. Tähän olin tosin jo varaunutkin ja tallin lattiaa on jo pidempään komistanut yksi projektiakseli.

Akselin taakse jäävältä osalta bussin runko oli onneksi kunnossa, akselin ruostejämien takaa paljastui alkuperäinen maalipintakin. Muut keulan osat olivat OK kuntoisia. Kaikki pallonivelet vaikuttivat niin hyviltä, että taidan alkuun vaihtaa niihin vain suojakumit.

Taka-akselin vääntösauvat olivat lähes iskemättömän näköiset. Virheetön vihreä maali pinnassa. Päätyjen peitelevyt taasen lensivät samantien romulavalle.

Vappupäivä kuluikin sitten hiekkapuhalluksen parissa, pöhistelin lähes kaikki osat puhtaaksi. Vääntösauvojen pintaan jätin alkuperäisen vihreän ;) Seuraava lämmin poutapäivä vietetään sitten pihalla maalaushommissa. Vai pitäisiköhän sitä ensin vaihtaa takanapojen laakerit uusiin...

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti